blog head
Salarisprofessional van het jaar 19 juli 2023

Ivo: “Het was echt een feestje, maar zeker ook een eyeopener."

Ontdek het verhaal van Ivo Lemmens, winnaar van de titel Leidinggevende Salarisprofessional van het Jaar. Andries Verheijden (Loket.nl) ging in gesprek met Ivo over de verkiezing, zijn manier van werken en leidinggeven, en zijn kijk op de toekomst. 

Hoe kijk je terug op de gehele periode, van nominatie tot het winnen van de titel?
“Ik was voornamelijk verbaasd. Je krijgt natuurlijk in eerste instantie een bericht dat je genomineerd bent, samen met een grote groep anderen. Daarna kreeg ik het bericht dat ik ineens in de top 10 zat. Toen dacht ik; oh dit wordt wel serieus. Ik heb vervolgens leuke gesprekken gehad met de jury en te horen gekregen dat ik bij de top 3 zat. Dat was een hele grote eer. Het winnen van de titel was fantastisch. Je krijgt heel veel aandacht van je directe collega’s en intern, wat ontzettend leuk is. Het was echt een feestje, maar zeker ook een eyeopener voor mij.

Op het gala heb ik een hele leuke avond gehad. Op dat moment kwam ik erachter hoe belangrijk het eigenlijk is om de vakgenoten te ontmoeten en ook het vak meer aandacht te geven. Waar ik ook achter kwam is dat er veel salarisprofessionals zijn die het vak maar op een klein gebied aan het beoefenen zijn terwijl er zo veel meer is en kan. Dat komt voornamelijk voort uit het feit dat de werkgever hier geen ruimte voor geeft, of het niet belangrijk vindt.”

Wat vindt je dan van zo’n initiatief als de verkiezing voor Salarisprofessional van het Jaar?
“In het begin dacht ik dat het niet echt nodig was. Gaandeweg kwam ik er dus achter dat het wél nodig is. Dat zal bij andere vakgebieden vast ook zo zijn. Specifiek voor salarisadministratie is het zo dat er ontzettend veel mogelijkheden liggen omdat de salarisadministratie ondergewaardeerd wordt op sommige kantoren. Op veel plekken worden de mogelijkheden niet benut, en dat is gewoon zonde.”

Wat is er de afgelopen jaren in jullie dienstverlening veranderd?
“Van origine zijn wij een administratiekantoor. Volgend jaar zit ik bijna 30 jaar in het vak, en de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd. In 2017/2018 hebben we besloten om de salarisadministratie ook een aparte tak te maken, omdat we inzagen dat dit veel toegevoegde waarde heeft. We doen dus de financiële administratie, maar ook de salarisadministratie en HR taken voor klanten wanneer zij dit graag willen. Hierdoor hebben we gezien dat we de klant op veel meer vlakken kunnen helpen en adviseren.”

Wat was de aanleiding voor deze omslag in 2017/2018?
“We kwamen er steeds meer achter dat het niet een bijproduct maar echt een hoofdproduct is. Of dat het op dat moment ook al nodig was weet ik niet, maar het was onderdeel van onze visie op de toekomst, om te gaan bouwen aan een meer zelfstandig onderdeel. De omslag heeft zeker voor meer rendement gezorgd. Advies is ook veel duurzamer. Een loonstrookje is maar een momentopname, en kan elke maand weer anders zijn. Ondernemers zijn bezig met hun eigen onderneming en zaken. Niet met de regels omtrent ziekte of ontslag. Het is daarom belangrijk dat je gelijk een goede vertrouwensband opbouwt met de klant. Zo weten ze dat ze met alle vragen naar jou kunnen en moeten komen, en niet eerst zelf het wiel moeten gaan uitvinden.”

Wat is je ambitie voor de komende jaren?
“Ik zou graag het HR gedeelte iets meer gaan uitbreiden. Zelf ben ik nogal van de software, dus ik zou graag zien dat er meer zaken geautomatiseerd worden. Hierdoor kunnen we ons nog meer gaan concentreren op advies. De administratieve kant zal nooit verdwijnen, dat is een utopie. Je moet er wel naar streven, maar ook realistisch blijven. Het zal nooit helemaal opgelost worden zonder administratief werk.”

Jouw motto luidt: ‘fouten magen mag, zolang je het maar probeert’. Dit is niet typerend voor salarisprofessionals. Hoe werkt dat precies bij jullie?
“Geen fouten maken vind ik ook een soort utopie. Je kan niet van iemand verwachten dat hij of zij nooit een fout maakt. Iedereen maakt fouten. Je moet natuurlijk je fouten proberen te beperken. Het is aan mij en aan mijn collega’s om dit bij een nieuwe medewerker te monitoren. We gooien je in het diepe en laten je als het ware gecontroleerd verdrinken, en als het echt niet meer gaat trekken we je omhoog. Dat is ook de enige manier om het goed te leren. Ik heb er helemaal geen moeite mee als hier een fout uit komt. Dit hoop je natuurlijk eerst intern te onderscheppen. Mocht het wel bij een klant terecht komen dan moet ik dat natuurlijk uitleggen, maar dat lossen we echt wel op.” 

Het verhaal van Ivo is een inspiratiebron voor veel salarisprofessionals. Met zijn open mindset, doorzettingsvermogen en de omarming van automatisering weet Ivo het vakgebied naar nieuwe hoogten te tillen. Ben je benieuwd naar het volledige interview? Bekijk deze via onze LinkedIn pagina

Nieuws
Geen reacties

Lees verder

Blijf op de hoogte!

Volg ons op

Salarisprofessional van het jaar gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en content af te stemmen op je interesses.
Weigeren